Grekisk gratäng

Den här gratängen brukar vi kalla för "Grekisk gratäng" även om det är vi själva som blandat till receptet. Receptet är väldigt enkelt och det går bra att variera mellan olika typer av köttfärser. Vi brukar oftast använda lammfärs men även fläsk- eller nötfärs går bra.

Tillagning av grekisk gratäng

Även grönsakerna går bra att variera, vill man göra det lite roligare kan man även lägga ner fetaost och olikver. Idag valde vi följande grönsaker i gratängen: squash, aubergine, gul lök, vitlök samt champinjoner. Vi skar allt i lagom stora bitar, och stekte i en stekpanna. Sedan la vi allt i två gratängformar. Sedan stekte jag lammfärsen. När färsen var färdigstekt blandade jag i någon sked créme fraiche paprika & chili.

Nästan klar

Här har jag lagt den färdiga färsblandningen ovanpå grönsakerna. Och sedan toppat med tomatskivor och ost.

Gratäng i ugn

In i ugnen tills gratängerna ser klara ut. Vår ugn är hur bra som helst! Den är extra bred så vi har gott om plats för att göra två gratänger samtidigt. Gratängerna är väldigt lätta att göra, men det tar lite tid eftersom allt ska stekas innan det läggs i gratängformarna. Men... gratängerna är perfekta att äta som rester och det går även bra att frysa i portionsformar. Bra när man tar med sig matlåda till jobbet eller att ta fram de dagar man inte orkar fixa middag.

Den färdiga gratängen

Servera med ris, bulgur, couscous eller quinoa. För oss blir det quinoa idag... Det är också gott att servera med en extra klick créme fraiche paprika & chili till.

Lägg till ny kommentar